niche marketing
شاید یکی از دلایل مهم نوشتن این مقاله صفی بود که هفته قبل در مقابل ورودی طلافروشی کیا گالری دیدم . ساعت ۱۰ صبح بود در ابتدای ورودی بازارچه تعدادی خانم در یک صف منتظر باز شدن در بازارچه بودند ٬ در باز شد و تمامی آن‌ها در مقابل تنها یک مغازه صف کشیدند ٬ [کیا گالری ] .

 

زمانی تعجب من بیشتر شد که دیدم در آن بازارچه طلافروشی‌های دیگری هم وجود دارند اما این مشتریان وفادار تنها منتظر باز شدنه یک مغازه بودند . در همان صف بارها و بارها با خودم مرور کردم که من این همه در مورد بازاریابی و روش‌های نوین آن خوانده‌ام و به شرکت‌ها مشاوره داده‌ام  چگونه می‌توانم تحلیل درستی از این موفقیت و بلکه به تعبیر من شاهکار بازاریابی این مغازه کوچک ارائه کنم . اصلاً آیا مؤسسین این طلافروشی با علم بازاریابی آشنا بوده‌اند و یا این خلاقیت و شناخت درست بازار در آن‌ها بود که موجب شد من برای تفسیر کارشان به یک سری روش‌های بازاریابی متوسل شوم .

چندین سال است که با یک مفهوم مهم و جدید بازاریابی آشنا شده‌ام و آن هم  niche marketing  است ٬ niche در معنا لغوی آن یعنی گوشه ٬ ولی در بازاریابی انتخاب یک بخش کوچک اما پرسود و دست‌نخورده بازار را می‌گویند .
از همین نقطه شاهکار بازاریابی کیا گالری آغاز می‌شود ٬  تبدیل خرید یک کالای صرفاً سرمایه‌ای به یک محصول با هویت . اولین مرحله از چرخه موفقیت این مجموعه است . آیا تا به حال صف برای خرید طلا دیده‌اید ٬ من هم ندیده بودم ولی وقتی دیدم متوجه شدم که در همین بازار هم می‌توان با خلاقیت به موفقیت‌های بزرگ رسید . حالا شما وقتی مثلاً دستبند کیا گالری را می‌خرید و به دستتان می‌بندید یک محصول با هویت را در اختیاردارید ٬ خیلی‌ها به شما می‌گویند که ” آیا اینو از کیا گالری خریدی ؟ٰ‌ ” و همین کمک بیشتری می‌کند تا صف مقابل این مغازه طولانی تر شود .

اما این همه ماجرا نیست ٬ حداقل ۳ سال است که تحقیق وسیعی در مورد Social media  یا رسانه‌های اجتماعی می‌کنم و در چند سمینار و در بسیاری از محصولات آموزشی در مورد آن صحبت کرده‌ام ٬ اما نمونه‌ای بهتر از کیا گالری نیافتم که چقدر از رسانه‌های اجتماعی به صورت موثر استفاده کرده است . مثلاً خانمی در طلافروشی به همراهش می‌گفت که این همان مدلی است که در Instagram دیده بودیم و این نشان می داد که این بخش کوچک بازار علاقه زیادی به استفاده از رسانه های اجتماعی دارند . حضور در رسانه‌های اجتماعی هم به توسعه برند کیا گالری کمک کرده است و هم  موجب قدرت انتخاب خریداران قبل از مراجعه به خود کیا گالری شده است .

نکته مهم دیگر این است که کیا گالری بدون ترس از کپی کردن چند مدل از محصولاتش توسط رقبا با جسارت و قرار دادن محصولاتش در رسانه‌های اجتماعی یکی از بهانه‌های بسیاری از کسب و کارها برای عدم استفاده از فناوری‌های جدید را به شدت به چالش کشیده است و به نوعی خود را به عنوان لیدر این بخش خاص از بازار معرفی کرده است .
حالا بیایید نتیجه‌گیری نهایی را انجام دهیم :
چگونه niche marketing به کمک کسب و کارها می آید . کیا گالری یک بخش کوچک بازار را انتخاب کرده است ٬ کسانی که علاقه به طلاهای خاص و زیبا و با هویت دارند و به آن فقط به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه نمی‌کنند بلکه مصرفی بودن آن نیز برایشان مهم است . این جا به درستی niche marketing انتخاب شده است و نیازهای این niche برآورده شده است . انتخاب گوشه‌ای از بازار که کاملاً دست‌ نخورده باقی مانده بود .
اما قسمت دوم و تکمیلی این انتخاب هوشمندانه ٬ استفاده از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی است . به سرعتی که لایک های صفحه آن‌ها بالا می رود مشتریان بیشتری راهی مغازه کیا گالری می‌شوند .
و قسمت نهایی این پروسه خریدهای پیاپی همان مشتریان است ٬ این بخش است که موجب می‌شود هر کسب و کاری به سودهای سرشار دست یابد . جذب مشتریانی وفادار